4 mei herdenking

Dit jaar heeft Scouting Boxmeer mogen helpen bij de herdenkingsceremonie van 4 mei. De ceremonie startte om 18:45 in het gemeentehuis, waar een koperensemble de gasten muzikaal begroette. Dit werd opgevolgd door een voordracht door de winnaar van de gedichtenwedstrijd van Metameer (klas 1) en het Hartkoor onder leiding van Loes Wijnhoven. Paul de Weert hield een toespraak namens de Veteranen, waarbij het voornaamste onderwerp ‘Verzet’ was en haar betekenis niet alleen in de tweede wereldoorlog, maar ook in de hedendaagse maatschappij. Vervolgens mocht de prijswinnaar van de gedichtenwedstrijd van Metameer (klas 3), toevallig een oud-scout, zijn winnend gedicht voordragen.

Na nog een kort optreden van het koperensemble begonnen wij onze stille tocht richting het Joods monument, waarbij drie leden en één staflid de twee kransen droegen namens de Gemeente Boxmeer en de Veteranen. Aangekomen bij het monument lazen vier andere leden van Scouting Boxmeer, waarvan één lid ook als leerling van basisschool de Bonckert, de namen van de Boxmeerse Oorlogsslachtoffers voor. Het bevrijdingsvuur, voor deze ceremonie onderdeel van een speciaal ontworpen kunstwerk, werd aangestoken door twee stafleden van Scouting Boxmeer.

De twee minuten stilte volgden. Een moment dat ineens veel meer diepgang krijgt je er bekende Boxmeerse namen en leeftijden aan kunt koppelen. Dit werd opgevolgd door een toespraak van de burgemeester, Karel van Soest, en het leggen van de kransen. De ceremonie werd afgesloten met een ondervendeling door een vendelier van het Heilig Bloedsgilde en het Wilhelmus door Marita Bos.

Het was erg indrukwekkend en een grote eer om als Scouting Boxmeer onderdeel uit te mogen maken van deze herdenkingsceremonie.

Door Nick van den Hoogen op 15 mei 2018